STRONA GŁÓWNA / Informacje o pracach komisji / Dyskusja nad "Ceremoniałem wspólnoty parafialnej" / Inne kwestie do rozpatrzenia
 
 
 
 

 

INNE KWESTIE DO ROZPATRZENIA

 

(KL) Procesja komunijna:
Najważniejszym pytaniem jest czy procesja (przyjęcie Komunii z rąk kapłana) powinna być pojedynczo czy dwójkami ?. W Ruchu Światło - Życie wygląda następująco czeka się aż partner z pary przyjmie i dopiero wtedy się razem odchodzi. Jest prośba jakby redakcja mogła zabrać głos w tej sprawie.
Procesja powinna wyruszyć po Baranku Boży (nigdy w czasie trwania - punkt 72 c mówi ze klęczymy na słowa "Oto Baranek Boży...") gdy kapłan przyjmuje Ciało i Krew Chrystusa, ceroferariusze idą i biorą świece udają się następnie nawami bocznymi do końca Kościoła (kwestia ilu jest ludzi) i wracają nawą główną do kapłana komunikującego przed ołtarzem. Za nimi udają się wszyscy ministranci. Podchodzą ceroferariusze jak wszyscy inni ministranci dwójkami. Daję świece na zewnątrz by móc przyjąć Komunię następnie stają po bokach kapłan przodem do siebie zostawiając miejsce dla ministranta z pateną. Wszyscy inni przyjmują komunię dwójkami, dopiero odchodzą gdy obydwoje z pary przyjmą Komunię. Pozostali ministranci klękają na prawe kolano dwójkami gdy poprzednia para przyjmuje Komunię. Przyjmują Komunię na stojąco z rękami skrzyżowanymi na piersiach (międzynarodowy znak chęci przyjęcia Komunii - na Mszach papieskich).
W momencie gdy Kapłana komunikujący przed ołtarzem skończy rozdawanie Komunii, ceroferariusze odkładają świece i udają się na swoje miejsce.
Jeśli jest dużo ludzi (i jest trudność z przeprowadzeniem procesji) to chociaż procesyjne powinni przyjąć Komunię św. ministranci. Można wtedy wysłać C aby stali na końcach stopnia komunijnego, czekają oni wtedy aż wszyscy kapłani skończą rozdawać Komunie św., wtedy odkładają świece i udają się na swoje miejsce. (stoją bokiem do ołtarza, a przodem do siebie). 

  OŁTARZ  
C stopień komunijny C

 

 

(KL) Jak powinna wyglądać "procesja" zejścia ?
Istnieją dwie szkoły: pierwsza to, że zaraz po modlitwie po Komunii, wychodzi Krucyferariusz oraz ministranci świtała, i stoją przed ołtarzem przez cały okres błogosławieństwa. Reszta ministrantów dołącza do nich po błogosławieństwie.
Druga szkoła której ja jestem zwolennikiem - wszyscy przyjmują błogosławieństwo na swoim miejscu, a ustawiają się zaraz po błogosławieństwie (procesyjne przed ołtarzem) i klękają równo z kapłanem który schodzi do nich przed ołtarz. Kwestia polecenia przez redakcje jednej z nich, lub wymienienie obydwóch.
Kwestia pozycji po przyjęciu Komunii świętej?: Siedząca gdyż jest to uczta, drugim aspektem jest to że pozycje w Zgromadzeniu mają symbolizować wspólnotę, a nie wszyscy ludzie zawsze przyjmują Komunie Świętą i wtedy siedzą, i żeby nie czuli się wyobcowani ze wspólnoty dlatego my także siadamy (aby tworzyć nimi wspólnotę).
 Kwestia czy należy wstawać gdy ksiądz chowa Najświętszy Sakrament po Komunii do Tabernakulum i czy należy wtedy dzwonić dzwonkiem?: O dzwonieniu dzwonkiem wtedy nic dokumenty nie wspominają - więc nie należy dzwonić. Co do wstawania to w czasie liturgii oddajemy cześć Tabernakulum na początku i końcu liturgii, a wtedy liturgia jeszcze trwa - nie skończyła się, ważniejszym aspektem jest jednak to że myśmy właśnie przyjęli Komunię i mamy Jezusa w swoim sercu tak że to my jesteśmy żywą świątynią Chrystusa, nie powinniśmy wtedy wstawać.
 Proklamacja Ewangelii.
 Miejsce stania T i N - za kapłanem jest nie praktyczne albowiem przeszkadza w czytaniu Ewangelii gdyż cały dym "leci" na czytającego. Po okadzeniu Ewangeliarza przez Kapłana (diakona) turyferariusz schodzi na dół i staje, polecałbym któryś z tych dwóch sposobów:


A - ambona C - ceroferariusz  T - turyferariusz N - Nawikulariusz


 1)  

  A  
CN   TC

 


(gdzie między T i N jest przerwa by był widoczny kapłan)


 2) 

  A  
N   T
C   C

 


(przerwa miedzy T i N oraz między C, by był widoczny kapłan)


(PO). Uwagi do schematów:
MŚ powinni chyba iść w jednym szeregu z pozostałą służbą liturgiczną. Ważną rzeczą było, aby umieścić w CWP przykład Mszy św. - codziennej, albowiem jest ona najczęściej spotykana na parafii. W niektórych parafiach nie ma wielkiej liczby ministrantów tak że trudno mówić o jakiejś poważnej asyście na Uroczystość. Łatwiej jest po za tym coś rozszerzyć niż "skrócić". Chodzi o to że w Ceremoniale jest pokazane wszystko na maksimum, w praktyce często jest to minimum. Warto było by tu pomyśleć właśnie o mniejszych parafiach i choćby tylko dla nich opisać przebieg Mszy codziennej. Przecież nie można przygotowywać Liturgię tylko na wielkie Uroczystości a zapomnieć o codziennej Mszy Świętej.
 Warto było by przepisać następujące rzeczy z CPL których niestety brakuje w CWP. Można niektóre z nich odrobinę przeredagować, a większość wystarcz tylko przepisać. Ot one:
 ˇ Jak powinno wyglądać przywitanie księdza biskupa - str. 155.
 ˇ Udział ministrantów w Komunii w domu u chorego - str. 164.
 ˇ Przebieg procesji Bożego Ciała - str.171.
 ˇ Służenie podczas Chrztu - str.180.
 ˇ Służenie podczas Sakramentu Małżeństwa - str.185.
 ˇ Pogrzeb !!! - str. 186 - 187.
 ˇ Poświęcenie Kościoła - str. 190 - 195.
 ˇ Położenie kamienia węgielnego lub rozpoczęcie budowy kościoła str. 204 - 207.
 ˇ Łączenie poszczególnych Godzin z Mszą Świętą - str. 215.
 ˇ Nabożeństwo Słowa Bożego - str. 219.
 ˇ Gorzkie Żale - str. 220.
 ˇ Wzory Alby, Komży, Gazetek i Wywieszek - cały rozdział, często szczególnie wykorzystywane są wzory wywieszek.
 ˇ Troska o strój liturgiczny - str. 23- 29. Potrzebne są te podstawowe umiejętności każdemu ministrantowi.


Zmiana wielkości czcionki: A A A

  kkbids@episkopat.pl
Jesteś naszym 1 gościem
     
 
 
 
   
Konferencja Episkopatu Polski